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Anne May Krueger (Foto: Michael Fritschi)
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Foto: Michael Fritschi
Anne May Krueger (Foto: Michael Fritschi)
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Foto: Michael Fritschi
Anne May Krueger (Foto: Michael Fritschi)
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Foto: Michael Fritschi

Mezzo-soprano Anne-May Krüger was born in Berlin/Germany and studied at the University of Music Karlsruhe, as well as with Rudolf Piernay. Early in her career she appeared at the State Opera in Stuttgart, and has been a guest artist with the Nationaltheater Mannheim and Theater Basel, among others. Since 2012, she has been a frequent guest at the Lucerne Festival, premiering music-theater productions from Alfred Zimmerlin, Michael Wertmüller, Mike Svoboda, and Michel Roth. A recording of Michel Roth’s mono-opera Im Bau will be released in 2018 by the label WERGO. In September 2018, Anne-May returned to the Lucerne Festival, performing together with Ensemble SoloVoices Karlheinz Stockhausen’s Stimmung. Also in 2018 she premiered Manos Tsangaris's Die Sonne hat sich inzwischen weitergedreht at Rümlingen Festival/CH. 

Anne-May Krüger works with groups such as ensemble recherche (Freiburg), Ensemble Ascolta (Stuttgart), Ensemble Phoenix Basel and the Mondrian Ensemble (Basel). She is a member of the ensemble æquatuor (Basel/Zürich) and Infinity Quartett (Basel). Opera productions have led to collaborations with conductors Bernhard Epstein, Michael Wendeberg and Titus Engel, as well as with stage directors Georges Delnon, Hendrik Müller, Massimo Rocchi, Johannes Schmid and Joachim Schlömer. She is a regular guest at renowned festivals, particularly for new music, such as “Wien Modern“ (Vienna), “ZeitRäume Basel“, “MaerzMusik“ (Berlin), “London Ear”, "NUNC" (Northwestern University/Evanston) and „Contempuls“ (Prague).

Apart from her artistic work, Anne-May is also a musicologist, researching and publishing on new music performance practice. Since 2011 she has held the position of research assistant at the Hochschule für Musik Basel/Switzerland and is currently working on her doctoral thesis. Her articles have been published in Neue Zeitschrift für Musik, Dissonance, and Laaber-Verlag. In 2019 publications will appear in PFAU-Verlag Saarbrücken as well as in Brepols Publishers Turnhout. She has been invited for presentations and lecture performances Europe-wide.

Anne-May received scholarships from the Forum Neues Musiktheater (State Opera Stuttgart) and the Richard Wagner Society, as well as project-scholarships from the Akademie Schloss Solitude/Stuttgart. Her doctoral thesis is funded by the Swiss National Funds.

Die Mezzosopranistin Anne-May Krüger wurde in Berlin geboren und studierte an den Musikhochschulen in Leipzig und Karlsruhe, sowie bei Rudolf Piernay. 2010 schloss sie zudem ihr Studium der Musikwissenschaft (M.A.) an der Hochschule für Musik Karlsruhe mit Auszeichnung ab. Gastverträge verbanden sie mit der Staatsoper Stuttgart, dem Oldenburgischen Staatstheater, dem Theater Augsburg und dem Nationaltheater Mannheim. In der Spielzeit 2012/13 gastierte sie am Theater Basel als Volpino in Joseph Haydns Lo Speziale. 2012, 2013 und 2016 war sie beim Lucerne Festival mit Musiktheatern von Michel Roth, Alfred Zimmerlin, Mike Svoboda und Michael Wertmüller zu Gast. Im Sommer 2018 war sie zusammen mit dem Ensemble SoloVoices beim Lucerne Festival in Karlheinz Stockhausens Stimmung sowie im Rahmen des Festival Rümlingen in Die Sonne hat sich inzwischen weitergedreht (UA) von Manos Tsangaris zu hören. Engagements führten sie weiterhin zu internationalen Festivals wie Wien Modern, MaerzMusik (Berlin), Contempuls (Prag), NUNC (Evanston/USA), London Ear u.a.

Anne-May Krüger ist Mitglied des Ensembles aequatuor und des Infinity Quartetts und arbeitete u.a. mit den Formationen ensemble recherche, Ensemble Phoenix Basel, Ensemble Ascolta, Ensemble Ö!, Ensemble SoloVoices und dem Mike Svoboda Ensemble. Musiktheaterproduktionen führten sie mit Regisseuren wie Georges Delnon, Massimo Rocchi, Johannes Schmid, Hendrik Müller und Joachim Schlömer sowie den Dirigenten Titus Engel, Michael Wendeberg und Bernhard Epstein zusammen. Zahlreiche Werke u.a. von Hans Tutschku, Kurt Schwertsik, Mike Svoboda, Andreas Eduardo Frank und Michel Roth entstanden eigens für sie.

In enger Verbindung mit ihrer künstlerischen Arbeit steht auch Anne-May Krügers Tätigkeit als Musikwissenschaftlerin. Seit 2011 betreut sie den Forschungsschwerpunkt "Aufführungspraxis der Neuen Musik" an der Hochschule für Musik in Basel. Ihre Beiträge erschienen u.a. in Dissonance, Neue Zeitschrift für Musik und im Laaber-Verlag. 2019 werden weitere Publikationen beim PFAU-Verlag Saarbrücken und bei Brepols Publishers Turnhout folgen. Sie hält Vorträge und Lecture-Performances eurpaweit.