• Vita english
  • Vita deutsch
Anne May Krueger (Foto: Michael Fritschi)
ZIP-file, 1,9 Mbyte
Foto: Michael Fritschi
Anne May Krueger (Foto: Michael Fritschi)
ZIP-file, 1,7 Mbyte
Foto: Michael Fritschi
Anne May Krueger (Foto: Michael Fritschi)
ZIP-file, 2,3 Mbyte
Foto: Michael Fritschi

Mezzo-soprano Anne-May Krüger was born in Berlin/Germany and studied at the University of Music Karlsruhe, as well as with Rudolf Piernay. Early in her career she appeared at the State Opera in Stuttgart, and has been a guest artist with the Nationaltheater Mannheim and Theater Basel, among others. Since 2012, she has been a frequent guest at the Lucerne Festival, premiering music-theater productions from Alfred Zimmerlin, Michael Wertmüller, Mike Svoboda, and Michel Roth. A recording of Michel Roth’s mono-opera Im Bau was released in December 2019 by the label WERGO. Further collaborations include, among others, composers Kurt Schwertsik, Manos Tsangaris, Andreas Eduardo Frank, and Hans Tutschku and the South African artist William Kentridge.

Anne-May Krüger works with groups such as ensemble recherche (Freiburg), Ensemble Ascolta (Stuttgart), Ensemble Phoenix Basel, and the Mondrian Ensemble (Basel). Together with Christian Zehnder, she has been a guest singer with Ensemble SoloVoices (Basel), performing Karlheinz Stockhausen’s Stimmung at Lucerne Festival, Stockhausen-Stiftung Kürten, Festival "Imago Dei" (Krems) and ENSEMS (Valencia). Anne-May is a member of the ensemble æquatuor (Basel/Zürich) and Infinity Quartett (Basel). Opera productions have led to collaborations with conductors Bernhard Epstein, Michael Wendeberg and Titus Engel, as well as with stage directors Georges Delnon, Hendrik Müller, Massimo Rocchi, Johannes Schmid and Joachim Schlömer. She is a regular guest at renowned festivals, particularly for new music, such as "Wien Modern" (Vienna), "ZeitRäume Basel", "Rümlingen Festival" (CH), "MaerzMusik" (Berlin), "London Ear", "NUNC" (Northwestern University/Evanston) and "Contempuls" (Prague). In 2019 she wrote her first libretto for Mike Svoboda's chamber opera Die Katze, die ihre eigenen Wege ging after Rudyard Kipling's The Cat Who Walked By Himself. The work will be premiered in spring 2021 at Landestheater Linz/Austria.

Apart from her artistic work, Anne-May is also a musicologist, researching and publishing on new music performance practice. In fall 2020 she will defend her doctoral thesis on vocal performers of the 1950s and 60s which was carried out in collaboration of the Hochschule für Musik (HSM) Basel and the University of Basel/Switzerland. Since 2011 she is part of the research department at the HSM Basel, where, since 2018 she has also been teaching. In fall 2020 she will additionally be a lecturer at the department for musicology at the University of Basel. Her articles have been published in Neue Zeitschrift für Musik, Dissonance, PFAU and Laaber-Verlag. In 2020 publications will appear at Brepols Publishers Turnhout and Fink. She has been invited for presentations and lecture performances Europe-wide.

Anne-May received scholarships from the Forum Neues Musiktheater (State Opera Stuttgart) and the Richard Wagner Society, as well as project-scholarships from the Akademie Schloss Solitude/Stuttgart. Her doctoral thesis is funded by the Swiss National Funds.

Die Mezzosopranistin Anne-May Krüger wurde in Berlin geboren und studierte Gesang an den Musikhochschulen in Leipzig und Karlsruhe, sowie bei Rudolf Piernay. Nach ihrer künstlerischen Ausbildung schloss sie an der Hochschule für Musik Karlsruhe ein Masterstudium der Musikwissenschaft an. Gastverträge verbanden sie mit der Staatsoper Stuttgart, dem Oldenburgischen Staatstheater, dem Theater Augsburg, dem Nationaltheater Mannheim und dem Theater Basel. Sie arbeitete u.a. mit Regisseuren wie Georges Delnon, Massimo Rocchi, Johannes Schmid, Hendrik Müller und Joachim Schlömer sowie den Dirigenten Titus Engel, Michael Wendeberg und Bernhard Epstein. Seit 2012 ist sie regelmässig beim Lucerne Festival zu Gast, u.a. mit Musiktheatern von Michel Roth, Alfred Zimmerlin, Mike Svoboda und Michael Wertmüller. Sie arbeitete darüber hinaus mit Komponisten wie Hans Tutschku, Kurt Schwertsik, Andreas Eduardo Frank, Manos Tsangaris und mit dem Künstler Willliam Kentridge. 2019 erschien ihre aktuelle CD-Produktion beim Label WERGO: Michel Roths Mono-Oper Im Bau.

Anne-May Krüger ist Mitglied des Ensembles aequatuor und des Infinity Quartetts und arbeitete u.a. mit den Formationen ensemble recherche, Ensemble Phoenix Basel, Ensemble Ascolta, Ensemble Ö!, neuverBand und dem Mike Svoboda Ensemble. Zusammen mit Christian Zehnder ist sie aktuell Gastsängerin beim Ensemble SoloVoices, mit dem sie Karlheinz Stockhausens Stimmung u.a. beim Lucerne Festival, bei der Stockhausen-Stiftung Kürten, beim Festival „Imago Dei“ Krems und beim Festival ENSEMS/Valencia aufgeführt hat. Engagements führten sie weiterhin zu internationalen Festivals wie Wien Modern, MaerzMusik (Berlin), Contempuls (Prag), NUNC (Evanston/USA), London Ear, ZeitRäume Basel u.a. 2020 wird sie u.a. bei den Schweizinger Festspielen und in Jeita/Libanon zu hören sein. Im selben Jahr wird auch ihr erstes Libretto Die Katze, die ihre eigenen Wege ging nach Motiven von Rudyard Kipling in der Vertonung von Mike Svoboda am Landestheater Linz zur Uraufführung kommen.

In enger Verbindung mit ihrer künstlerischen Arbeit steht auch Anne-May Krügers Tätigkeit als Musikwissenschaftlerin. Seit 2011 betreut sie den Forschungsschwerpunkt "Aufführungspraxis der Neuen Musik" an der Hochschule für Musik in Basel, seit 2019 ist sie dort auch als Dozierende tätig. Zudem arbeitet sie am Abschluss ihrer Dissertation mit dem Titel Musik über Stimmen (Hochschule für Musik Basel/Universität Basel). Ihre Beiträge erschienen u.a. in Dissonance, Neue Zeitschrift für Musik, bei PFAU und im Laaber-Verlag. 2020 werden Publikationen bei Brepols Publishers Turnhout und Fink folgen. Sie hält Vorträge und Lecture-Performances europaweit.