Peter Maxwell Davies: Miss Donnithorne's Maggot (1974)
Miss Donnithorne was abandoned by her groom on the day of their wedding. Unable to accept her fate, the bride remains surrounded by the gradually decaying wedding banquet until the end of her life — the clocks stopped, the wedding dress slowly disintegrating on her body. Yet this withdrawal from the outside world does not protect her from the hostility of society. She herself has internalized all too well the shame her situation represents for a woman of the Victorian era. The instrumental ensemble, symbolizing society, repeatedly breaks into Miss Donnithorne’s isolation, ultimately driving her to madness. In both pieces, Davies pushes the emotions to the extreme in a back-and-forth struggle, until there is no turning back and the characters remain trapped in their own lonely world.
After their work on The Medium, Anne-May Krüger and stage director Marcelo Cardoso Gama presented one the Medium's predecessors in a new staging at Gare du Nord Basel/Switzerland in March 2014. This realisation was part of a research project on the performance practice of New Music at the Hochschule für Musik Basel. The ensemble zone expérimentale played under the musical direction of Mike Svoboda. Sir Peter Maxwell Davies was present for the final week of rehearsals.
Press
Anne-May Krüger singt, spricht, schreit, gestikuliert, grimassiert, klagt, lacht, heult, rennt im Kreis, und die Musik macht ihr das nach und macht ihr das vor. Am Ende ist jeder reale Bezug dahin, sie weiss nicht mehr, wer sie ist und weiss es dennoch. "I am perilous as a pear-flower that falls at a touch. I am virgin. Oh Chevalier, I come." Man muss tief durchatmen, das zu ertragen. Doch es ist geniales Spiel. (Basellandschaftliche Zeitung, 03.03.2014)
Die junge Mezzosopranistin Anne-May Krüger brilliert in dieser Partie, die eine stimmliche Tour de Force und halsbrecherische Virtuosität fordert. (Badische Zeitung, 03.03.2014)
Anne-May Krüger ist es gelungen einem Gesangspart, der bei anderen Sängerinnen häufig im hysterischen Klangallerlei untergeht, klare Konturen zu verleihen. Sie entwickelt mit deutlich unterschiedenen Ausdrucksphären von kränklich getupftem Hüsteln, über ekelbezeugenden Kehllauten, bis hin zu irrlichternder Kantabilität ein breites Genussspektrum. (Die Oberbadische, 05.03.2014)